Altijd al op zoek geweest naar een versnellingsnaaf of bak met een groot bereik, weinig slijtage en een geweldige rijervaring? 

Lees dan snel verder!

 

VERSNELLINGSBAK

 

Het versnellingssysteem van een Pinion fiets kun je het beste vergelijken met de versnellingsbak van een auto waarbij op meerdere assen een reeks tandwielen zitten die door de pook – bij een Pinion fiets de draaihendel op het stuur – in de juiste positie worden gebracht. Op zich een beproefde schakeltechniek, nu ook voor fietsen in miniformaat. De versnellingsbak zit op de plaats van de trapas en de trapas maakt er een onderdeel van uit. Het formaat van de bak valt mee en de meeste mensen zien het zelfs niet. Sommige denken dat je op een e-bike rijdt… Het gewicht is met 2.700 gram zwaarder dan een Rohloff of een derailleur versnelling, maar een kant een klare vergelijking is lastig te maken juist omdat ook de trapas deel van het systeem uit maakt. Wij schatten dat de Pinion een 700 gram zwaarder is dan een complete Rohloff-aandrijflijn. Het mooie van de positie rond de trapas in het hart van de fiets is dat het gewicht erg laag gepositioneerd is en dat komt de rijeigenschappen ten goede. De meest gangbare Pinion is de P1.18 met, inderdaad, 18 versnellingen. Daarnaast zijn er nog de P1.12, de P1.9XR en de P1.9CR.

 

ONDERHOUD VAN EEN PINION FIETS

 

Van alle drie de versnellingssystemen is de derailleur met ketting het minst onderhoudsvriendelijk. Omdat alles open en bloot ligt en vuil en water hun verwoestende werk vrij kunnen doen, heeft deze regelmatig een onderhoudsbeurt nodig. De Rohloff en Pinion versnellingsbakken zijn ongevoelig voor water en vuil. Beide kunnen worden gemonteerd in combinatie met een ketting of een tandriem. De laatste is onderhoudsarm, de eerste heeft geregeld smering nodig. Kijken we naar de versnellingen zelf, dan schrijft Rohloff voor dat om de 5.000 km of 1 keer per jaar de naaf met olie gespoeld moet worden. Pinion heeft ook jaarlijks onderhoud nodig of elke 10.000 km. Rest de vraag: hoe lang gaan ze mee? Rohloff geeft een garantie van 2 jaar en er zijn inmiddels genoeg Rohloffs met meer dan 100.000 km op de teller. Pinion geeft 5 jaar garantie, maar de eerste Pinions zitten net rond de 50.000 km en fietsen nog vrolijk verder.

 

BEREIK VAN EEN PINION FIETS

 

Bij versnellingen wordt vaak gesproken over het bereik en de stappen tussen de versnellingen. Dat vraagt misschien wat uitleg. Veel bereik betekent zoveel als zwaar kunnen trappen als je op volle snelheid bergaf gaat en/of wind mee hebt en heel licht bij wind tegen en/of steil bergop. Hoe groter dit bereik des te ‘breder’ het inzetgebied van de fiets.
Bereik wordt aangegeven in procenten. Het bereik van de P1.18 is 636% en de stappen tussen de versnellingen is een vaste 11,5%. Ter vergelijking: een Rohloff heeft een bereik van 526% en een 3 X 10 derailleurversnelling 573%. De stappen tussen de versnellingen van de Rohloff zitten tussen 13,5% en 13,7% en die van de derailleur is te variabel om daar een gemiddelde aan te hangen.

 

Pinion bied een vier tal verschillende versnellings bakken.

 

Pinion P1.18 : trekkingbikes, mountainbikes, sportfietsen en speed pedelecs.
Totaal bereik: 636%
Stappen tussen de verzetten: 11.5%.

Pinion P1.12 : trekkingbike, mountainbikes, sportfietsen, stadsfietsen en E-bikes
Totaal bereik: 600%
Stappen tussen de verzetten: 17,5%.

Pinion P1.9XR : mountainbikes, sportfietsen, toerfiets en speed pedelecs.
Totaal bereik: 568%
Stappen tussen de verzetten: 24,3%.

Pinion P1.9CR : stadsfietsen en E-bikes
Totaal bereik: 364%
Stappen tussen de verzetten: 17,5%.

Wij verkopen het merk Velo de Ville ( Duits) met alle soorten Pinion versnellingsbakken. 

Kom snel langs voor een proefrit en een vrijblijvende offerte!